Thursday, September 11, 2014

Pendapat: Menyusu ketika hamil, bolehkah??

Ya ini persoalan yg sering terlintas di fikiran apabila kehamilan baru yg tidak disangka ketika masih menyusukan anak.

Memg aku jgk alami, gembira dgn kehamilan yg baru..tp terus terfikir mcm mana dgn Qisya yang masih 100% bfeed??

Bila dapat tahu aku preggy, soklan pertama yg terlintas di fikiran aku, dah tentu bolehkah aku teruskan penyusuan utk Qisya sehingga genap 2 tahun. Masa pergi confirmkan kehamilan di Klinik Pakar Perbidanan Tan & Tan, aku ada tanya Doc Tan bolehkah aku menyusu anak sdgkan aku telah hamil?

Jawapan Dr Tan boleh..boleh selagi aku tiada masalah apa2, seperti bleeding. Doc kata dia masih bg aku menyusu kerana bb di dalam masih kecil. So aku  teruskan penyusuan.

Bila aku mula buka  buku pink di KK, appointment dgn Doc Pakar jgk..Dr Yusmawati..dia ckp aku perlu stop bf kalo aku sygkan kandungan skrg?? Ohhh itu ayat menyedihkan! Aku rasa doc memg psiko aku dgn ayat mcm tu? Memg dia nak aku stop bf? Atas sebab apa:

  • Doc ckp akan kurangkan zat dan nutrien utk bb dalam kandungan apabila teruskan penyusuan.
  • Risau kalau bb akan lahir nanti kecil 
  • Risau berlakunya contraction awal yg akan menyebabkan kelahiran premature
So, aku pun dgr ja...sbb sblm aku pergi KK aku ada jgk research sikit tentang menyusu tika hamil, so far boleh selagi xde masalah apa2..dan aku research jgk ia tidak mengurangkan zat dan nutrien utk bb dlm kandungan.

Xpe..memg xpuas hati dgn jwapan doc, so masa jumpa nurse aku tnya lagi nurse, bolehkah aku menyusu dalam keadaan hamil skrg? Nurse dgn yakin ckp YES,PUAN..BOLEH!!! So, aku bgtaulah Doc Yus ckp xboleh, kena stop! Nurse bgtahu kalau xde masalah apa2 masih boleh trus penyusuan, cuma dibimbangi makin bsr kandungan takut berlakunya contraction awal, seawal 6bulan mungkin boleh jd.  Nurse bgtau aku boleh truskan penyusuan, tp mulah belajar utk beri fm kepada anak, woooo trus aku rasa sedih sgt, terbayang wajah Qisya. 

Tp aku perasan susu aku memg dh mula menyusut, kdg2 bila Qisya hisap sakit sgt nipple tue, dan yg plg sedih sblm ni aku pump sehari boleh dpt 15oz, dan bila preggy aku pump nak dapat 5oz pun payah, frust sgt!! Ramai yg bgtau preggy adalah salah satu punca susu drop! So aku kena terimala. 

Aku baca jgk blog Dr Zubaidi Perlukah hentikan penyusuan ketika hamil, dan juga blog Lunafamily tentang menyusu ketika hamil, Antaranya:


Tips Pengekalan Susu Semasa HamilTidak dinafikan terdapat perubahan pada kuantiti susu ibu semasa ibu mengandung. Bahagian dalam payudara ibu hamil mempunyai kurang keupayaan untuk menyimpan susu yang menyebabkan kuantitinya tidak lagi sebanyak sebelum itu.
Percaya pada rezeki, penyusuan susu ibu adalah lebih kepada kualiti berbanding kuantiti (pada usia anak melebihi 6 bulan).
Teruskan penyusuan susu ibu semasa anda bersama anak dan antara tips yang boleh digunakan ialah:
‘Sediakan Air Kosong Untuk Anak’Komposisi susu ibu yang hamil yang mengandungi lebih sodium akan menyebabkan perubahan rasa iaitu sedikit masin yang menyebabkan anak berasa dahaga walaupun selepas menyusu.
Selamat meneruskan penyusuan semasa hamil kerana ianya bukan perkara yang bertentangan dengan penyusuan susu ibu. Rasa bahagia kerana kehamilan anda ‘ditemani’ si kecil juga adalah anugerah!

ini adalah situasi aku skrg :)


Bila aku baca artikel ni, ia sedikit sbyk bg aku semangat utk teruskan menyusukan Qisya, So aku xstop bfeed Qisya terus, wpun hasil pump aku xmeriah aku tetap jgk pump. Setiap hari pada waktu lunch aku akan antar 5oz susu kepada pengasuh utk beri pd Qisya. Setiap hari!! Perkara ini berulang smpailah Qisya berumur 14bulan, ohh lupa nak bgtau aku tahu aku preggy masa Qisya btl2 setahun hehehehe...so dua bulan berturut2la aku ulang alik thari hantar susu pd pengasuh. Bila dgn aku, aku df dia..masa tu aku perasan Qisya kerap sgt menyusu. Mulalah terlintas ehhh agaknya susu aku memg dh xckup utk support Qisya, seolah mcm Qisya xkenyang.
Utk check up kali kedua, aku dptkan lagi pandangan nurse....bukan mudah korg bila berada di situasi ni huhuhuhu...

Ada x sesapa dkt sini yang fully bf ketika hamil ? Masih sama ke production susu tue? Fully bf smpai bersalin kah?

9 comments

September 11, 2014 at 10:10 AM

tak pasti la azie..better stop kot

September 11, 2014 at 10:28 AM

bersabarlah azie, semoganya semua berjalan dengan baik..
saya takde pengalaman seperti ini so tak merasa sutuasinya

September 11, 2014 at 11:25 AM

yg penting jawapannya ialah selamat menyusukan anak semasa pregnant. itu je dah cukup buat hati lega. saya skrg ni pun susu dah makin drop. luth selalu je mcm tak puas minum. qisya nanti kalau dah bf, ganti dgn susu apa2 tak? masa saya pegi kursus ari tu, saya dok pening nak bg susu apa pada luth. Nak bg formula milk rasa mcm tak sanggup bila baca ingredients yg byknya sintetik tu. gula sintetik, perisa sintetik. so, ada kawan suggest bagi fresh cow milk. Beli yg jenama goodday tu. Ingredient dia 'susu lembu' je. Tapi tak tahan lama la susu tu. Saya bagi luth, campur madu skit dan cairkan sikit dgn air. Alhamdulillah dia minum.

September 11, 2014 at 12:05 PM

Bazi dah stop bf maryam bila tahu preggy. Sebab mmg tersangat letih n susu pon mmg tak mencukupi utk maryam. Mak mertua (bekas bidan hospital) pon nasihat slow2 stop bf sbb risau nutrisi utk baby tak cukup.Nutrisi ke baby nk bg, ibu mengandung pon perlu nutrisi, maryam pon perlu nutrisi. tu sbb mak mertua bazi cm risau hehe. tapi as long as azi rasa ok, baby dlm perut ok go on. teruskan bf qisya :) eh terpanjang plak komen hehe.Good luck!

September 11, 2014 at 12:33 PM

tahniah..hamil kali ke2..

September 11, 2014 at 3:11 PM

awk preggy ke? tahniah tau :)
sy pun tgh plan nak stop kan bf anak. tapi x sampai hati :(

September 11, 2014 at 4:26 PM

Memang boleh menyusu ketika mengandung. Mcm dr Tan tu cakap. Selagi tak memudaratkan boleh teruskan. Tapi ibu yg mengandung dan meyusu pon kena lah makan makanan yg seimbang.

Macam saya susu memang merudum masa pregnant. Terpasksa campur juga. Sedih sangat. Tapi lepas deliver, buat tandem nursing ☺

September 11, 2014 at 4:34 PM

Tahniah Azie for ur 2nd pregnancy!

September 12, 2014 at 6:07 PM

mmg pregnant punca susu drop..nak buat cmna kan..at least qisya dpt full bf smp setahun..cuba2 la ajar dia FM sikit2 klu tak dpt support demand qisya..klu ok,teruskan..gud luck!

Post a Comment
Celoteh (80) Keluarga (80) Sharing (71) Kami (69) Makan-makan (67) Main masak-masak (63) Hamil (58) Qisya Nur Zahra' (57) Produk (52) Anak (48) Barangan Baby (47) Macam-macam (45) Ofis (42) WW (41) Blog (39) Al-kisahnya (36) Rumahtangga (36) Blogger (29) Gambar (28) SayaJual (27) Renungan (26) 2nd trimester (23) Entry pendek (23) Mutiara Hati (23) Online (23) Cinta dan Kahwin (22) Promosi (21) Ramadhan (21) 3rd trimester (20) Kesihatan (19) Nuffnang (18) Info (17) Resepi (17) Akhbar (16) Jom ronda (16) Check-up (15) Segmen (15) Tauladan (14) Wanita (14) Cuti-Cuti (13) Emosi (13) GA (13) Buffered Earning (12) CPUV (12) Bicara Hati (11) Kawan-kawan (11) BE (10) Dari Hati (10) Klip Video (10) Review (10) Aidifitri (9) Kerja (9) Koleksi (9) Murah (9) Pendapat (9) 1st trimester (8) Baby Fair (8) Petua Dapur (8) Wishes (8) Adik Qisya (7) Frozen Set (7) Aidiladha (6) Hadiah (6) Kuih muih (6) Selebriti (6) Wedding (6) Pregnant (5) Rompers (5) Shaklee (5) TM Berhad (5) Anak saudara (4) BabaMamaQisya (4) Berpantang (4) Sale (4) Spontaneous Thursday (4) Stock Susu (4) Artis (3) Baju Raya (3) Bloglist (3) EBM (3) Hijau (3) Jaundice (3) Makanan baby (3) Tudung2u.com.my (3) Western meal (3) sebarkan cintamu (3) 2014 (2) 2nd pregnancy (2) 3pcs (2) Adam Hawa (2) Adidas (2) Al-Fatihah Allahyarham Hj Ramli Osman (2) Astro (2) Bonus (2) Breastpump (2) Futsal (2) Hobi (2) Homemade (2) Hospital Seberang Jaya (2) Jumper (2) Kenangan (2) MAS (2) Mothercare (2) Pavlova (2) Pray4MH370 (2) Pre-walker (2) Pumping Milk (2) Qhaira Nazeeha (2) Secret Recipe (2) Supplement (2) Tarawih (2) Teka (2) Vitamin (2) banjir (2) kuantan (2) 1 tahun (1) 2013 (1) 3rd anniversary (1) 9months (1) Akad Nikah (1) Avent (1) BentoQisya (1) Birthday Qisya (1) Briyani (1) Buahan (1) Cameron Highlands (1) Cek (1) Coach (1) De Baron Resort (1) Doll (1) Durian Crepe (1) Educational Toys (1) Enoki (1) Filem (1) FizoMawar (1) Game (1) Groupon (1) Guess The Emoji (1) Happy Birthday (1) Hari Ibu (1) Hari Merdeka (1) Hari Raya (1) Harimau Malaya (1) Holiday (1) I (1) Iftar (1) Iron Tablet (1) Kapitan (1) Kenny Rogers (1) Langkawi (1) MH370 (1) Maybelline (1) Medela (1) Memori (1) Mercun (1) Movie (1) Nasi Arab (1) Nike (1) PD (1) Pasar Malam (1) Pasport (1) Penang (1) Pengasuh Qisya (1) Piala Suzuki AFF 2012 (1) Pisang Goreng Cheese (1) Polo (1) Popia Vietnam (1) Pre-walker. produk (1) Pureen (1) Restoran Qasar Hadramawt (1) SCR6 (1) Sheklee (1) Solat Sunat (1) Streamyx (1) Tag (1) Tema (1) Underwater World Langkawi (1) Vantage (1) Wayang (1) Yellowpages (1) Zalora Malaysia (1) aircraft (1) internal audit (1) preloved (1) repost (1) samsung (1) stroller (1) wallets lelaki (1)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Design by !Aini Zakaria |All right reserved for Indah itu...KAMU ©